måndag 23 november 2009

Vi får behålla skogen!

Idag fick vi det efterlängtade brevet från länsstyrelsen och de vackra orden var: Länsstyrelsen i Dalarnas län bifaller Er ansökan och lämnar Er tillstånd enligt jordförvärvslagen att förvärva ovanstående egendom.
Tjoho! Nu ska vi bara börja ta hand om skogen så kan vi så sakteligen börja våra steg från konsumtionssamhället till att bli mer och mer självförsörjande.
Så kan jag även meddela att jag har kommit in på en jordbruksutbildning och en skogsutbildningen till våren.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Välkommen till en ny kommun! Vad spännande! Jag ser verkligen fram emot en cykeltur så snart ni är på plats!
    Att flytta in på vintern leder nog bara till att ni har främmande av möss på vårkanten eftersom de nog flyttar in för fullt just nu.
    Vi ses!
    mvk
    Fia
    centralorten som var på politiskt café i Sockenstugan i Kyrkbyn i onsdags!

    SvaraRadera
  2. Hur stor gård är det ni köpt? Och vad är det för utbildningar ni ska gå? Det låter spännande, verkligen första steget ut mot självständigheten! Jag skickade in mitt bud på en gård igår, hoppas det går vägen!

    SvaraRadera
  3. Ylven: gården är på 5 ha, med 2 ha tomt och åkemark och sen 2 skiften skog som tillsammans är på 3 ha. Jag ska läsa en distansutbildning i jordbruk och sen en grundläggande skogskurs. Hur har det gått för din gård?

    SvaraRadera
  4. Tyvärr blev det ingen budgivning, säljaren valde att ta det högsta startbudet utan vidare budgivning. Vi hade lagt det näst högsta budet... Min gissning är att säljaren kände köparen.

    Så vi väntar på nya gårdar till salu!

    Er gård verkar ju lagom stor för att komma ett bra steg mot självförsörjningen! Spännande!

    SvaraRadera