måndag 16 maj 2011

Tidig sommar på Målarns

Nu kan man nog säga att sommaren har kommit till oss. Häggen står i blom, gräsmattan växer och äppelträdens blommor har börjat knoppas. På gården stretas det på som vanligt men nu med lite matematiskt schema över alltihopa. Nu är det lite pysslande och planerande som räknas för Mathias har fått jobb på annan ort och jag får göra det jag kan själv under veckorna och han får hjälpa till med det jag inte kan eller som det behövs två till på helgerna. 



Den här helgen har gått åt till grävande, och grävt har vi gjort PUH! 



Som ni  kanske såg på bilden över så var det alldeles för mycket jord som gick upp vid husväggen. Det håller vi nu på att motverka och gräver bort en hel del så vattnet går från huset, och eftersom det är en slänt precis vid huset så trycks vatten under huset vilken inte är så positivt. Så nu ska det grävas ett dräneringsdike precis vid slänten och lutas ut från huset. Vet inte hur mycket jord som grävts bort, men mycket är det. Även syrener på villovägar har grävts upp och ska bli till en fin häck på övre gården så man slipper se grannens grisstall, tycker tyvärr inte att det är så värst vacker byggnad. 


Äntligen är tallrikshyllan på plats, nu har jag någonting att sätta mina fina tallrikar på. 


Hittade ett fint kakel när jag var på färghandeln som jag tyckte skulle sitta så fint i köket och jag hoppas på att det kommer upp i helgen, men vi får se. Saker och ting brukar förskjutas för att man har andra saker att göra. Som till exempel det är fint väder, man kan ta hand om trädgården.




Här kommer lite före och efterbilder. Här är hur övre hallen såg ut innan vi började måla det. 

och här är samma vägg efter. Ingen tillstymmelse till fönster på bilden ovan, men här syns det. Mest kanske för att nu tog jag bara bild på fönstret, men det tog jag fram medan jag målade rummet. Nya lister och foder sätts upp i rummet, och det blir en ordentlig skillnad. Dessa lister är självklart målade i linoljefärg i ca 10% bensvart och någon procent grön umbra.  



En hammock har kommit upp också, tillverkad av en soffa som råkade gå sönder hos bror min som jag räddade och tänkte att den kommer passa utmärkt som hammock. Mysigt att sitta mellan björkarna och se den fantastiska utsikten över byn. Är väldigt ofta man kommer på hur fantastiskt vackert man bor. 



Den gamla diskbänken har vi nu flyttat ut och får nu mer utrymme i köket...


och så här glad ser man ut numer när man diskar. Det här är steg ett i vårt planerande bygge av utekök. En dag ska det vara en stor terass där jag står när jag tar fotot som sedan fortsätter ut över slänten. Hoppas på runt 40-50 kvadrat, kanske mer? Så kan man sitta här och njuta av morgonsolen och av den vackra utsikten över stora huset och åkrarna. 


2 kommentarer:

  1. Vad härligt det ser ut...
    Vad ska ni göra m all jorden?
    Och vad är det för schablonmålning vid fönstret? Ser väldigt fin ut. Eller är det tapet?
    Jättekul m före-efter-bilder. Mer sånt!
    Ett utekök skulle jag också vilja ha, typ en vask m rinnande vatten att rensa grönsaker i (från landet som ligger i träda för fjärde året...)
    Visst är det härligt att drömma om de där terrasserna o allt annat som ligger i framtiden, man kan flytta om o möblera med träd o buskar som man vill. Värre sen att faktiskt bestämma...

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vet inte riktigt var vi ska göra av all jord. En del av den har vi kört till baksidan av huset där det behöves fyllas ut, och vi hittar nog säkert lite hål lite här och där som behövs fyllas ut. :)
    Schablonmålning är det, målat i äggoljetempera. Haparandabård heter just den här som är från 1880 som jag hittade i ett häfte och skar ut.
    Om jag hade något mer som var klart skulle det bli mer före-efter-bilder. Men som det ser ut nu är det bara sovrummet som är klart, ska bara få in el där. Övre hallen är inte heller klar, missade ju skurklossarna och sen ska taket målas och golvet slipas och en platsbyggd garerob byggas. Duschrummet kanske blir klart i veckan, då kommer rörmokaren i alla fall. :) Men det kommer nog fler succesivt. ;)
    Jo tack, drömma är underbart. Vi har ju rätt stor tomt som man kan göra något med så jag hoppas på att få något gjort där någon gång.
    Diskbänk kan du ju fixa snabbt i alla fall. Vi tog den som var i köket, byggde en ställning, satte på trädgårdsslangen och voila. :D Helskönt att ha på sommaren.

    SvaraRadera