fredag 26 februari 2010

Kammaren


Matsalsgrupp från loppis

Börjar bloggen med det senaste att visa er vårt senaste inköp till huset. En matsalsgrupp! Faktiskt min första matsalsgrupp jag köpt i mitt liv så jag är extra stolt. Var in till stan en sväng för att kila runt på alla loppisar som finns och där fann vi det. Dessvärre tog det 2 gånger innan vi väl bestämde oss för att det där ville vi faktiskt ha. Medan vi än en gång snurrade runt och funderade på om vi ville ha det eller inte så slank vi in på en annan loppis. Där i taket hängde en fantastiskt vacker lampa i grönt glas och med en mässingsring runt där man kunde placera ljus, så den var självklar! Självklart måste man ha en vacker taklampa över bordet. Bordet lyckades vi sedan få in i vår bil med mycket stånk och stön och det här går aldrig! Men det gjorde det!

Så nu är jag koncentrerad på ett rum, eller försöker i alla fall. Det är lite tråkigt att bara köra ett rum i taget, särskilt när man har kommit till den tråkiga biten att skrapa rent taket och dra ner tapeter. Men tråkigheter kommer alltid med glada saker.

En dag fick jag en liten djävul bakom mitt öra som sa åt mig att övertala sambon att hämta kofoten. Min sambo är mer av den praktiska naturen, jämfört med mig som bara är nyfiken. Jag ville så gärna att han skulle ta bort en spånskiva åt mig som satt runt dörren in till finrummet. Ville bara så gärna veta om det och vad som satt bakom.


Tapetskatt

Det här satt bakom en tapetskatt. Den här tapeten skulle jag tro är från 1930-tal.

1930-tal

Närbild av tapeten som faktiskt är målad på bägge sidor på tjockt papp. 2 olika motiv i samma tappning, typ som vändbart påslakan.

Tapetfragment

Jag lyfte lite på den tapeten och där hittade jag fler tapeter. Ålder är svårt att avgöra, var så små fragment som jag fick fram.

Oerhört vacker tapet från 1800-tal

Men den här var längst in under en bit tyg som de satt upp för att täcka en spricka en lerkliningen. Helt fantastiskt vacker tycker jag. Tyvärr likadant där, det var bara det där jag fick fram och en stor spricka rakt igenom.

Nu blir det en skiva över igen för nästa nyfikna generation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar