tisdag 9 februari 2010

Köket











Visar lite om köket i dag också. Som ni ser så är det inte till mycket till kök att skryta om. Det mesta är bara ditplock, mest på grund av att huset bara nyttjats som sommarhus de sista 35 åren men också med den anledning att vattnet drogs in så sent som 1978. Den översta bilden visar vår nya vedspis som vi kommer ersätta mot den gamla gjutjärnsspisen. Tragiskt men sant. Eftersom kakelugnen inte fungerade som den ska så valde vi att köpa en ny vedspis som värmer upp hela kåken lätt. Den är relativit ny, 9 år gammal, med en bakugn till. Så under hela vintern behöver man inte använda elspisen alls. Så vår plan är att vi tar bort själva fundamentet där gjutjärnsspisen står och sätter dit vedspis och elspis. Fick en gammal elspis som hade precisa mått så att båda spisarna kan stå bredvid varandra. Men självklart ska jag ta bilder och rita upp så att de som kommer efter oss får veta hur det såg ut en gång i tiden. Ovanför vedspisen finns det faktiskt en gammal igensatt bakugn. Tyvärr så avrådde sotaren mig att ta upp den igen, pga det skulle bli brandfarligt tror jag vi kom fram till. Det fanns för få rökutgångar helt enkelt.
Köket har jag planer på att bygga i sommar och det kommer bli ett platsbyggt kök av delvis hela brädor, pärlspont och handsinkade lådor. Tjusningen med att ha en snickare/ inredningssnickare som sambo.

2 kommentarer:

  1. En vedspis är ovärderlig! Värmer gott och håller värmen länge!
    Hoppas ni kommer trivas i huset :)

    SvaraRadera
  2. Kommer nog inte bli några problem att trivas. Hela jag lyser som en sol varje gång jag kommer till gården och ser vilken fantastisk gård vi köpt.
    Jo, vedspis är verkligen helt ovärderligt. Eldar för fullt i vår gjutjärnsspis nu och det värmer gott. :)

    SvaraRadera