torsdag 11 mars 2010

Nu är våren kommen...

Tänka sig! Våren kom hit också till vår lilla gård. Fåglarna sjunger glatt i varje träd och katten min blir uppvaktad av en jättesöt honkatt som kommer hit och hälsar på ibland. Han försöker skrämma bort henne men hon sitter lugnt kvar och undrar vad han håller på med.
Livet på landet har sina för- och nackdelar. I fredags konstaterades att pumpen inte fungerade. Vi kollade samtliga huvudsäkringar och alla proppskåp och kunde inte lokalisera felet. Jag ringde efter far min så han kunde hjälpa oss, han har ju lite erfarenhet av gamla hus. Gick runt och försökte hitta elfelet, men nej då. Konstaterades då att några uttag och strömbrytare i lillstugan inte fungerade och ingen el alls i stora huset eller i garaget. Tyvärr kunde inte far min heller hitta felet så han ringde efter min bror som ändå är utbildad elektriker, dock inte legitimerad synd nog. Han gick runt och mätte och konstaterade att det var i elskåpet felet var. Ringde jouren på elverket som efter mycket om och men kom ut och tittade på det. Konstaterade att det var några ledningar som brunnit av.
Gamla hus, gamla hus.
Men ändå så ger vi inte upp. Vaknar man upp på morgonen och man kan gå ut alldeles morgonrufsig utan att någon tittar till, för att man helt enkelt inte möter någon, så är livet underbart. Få ta sin lilla tekopp sätta sig på vedlåren och njuta av vårvärmen är ljuvligt.

Själva renoveringen/restaureringen går långsamt långsamt. Jag håller fortfarande på att skrapa taket men det är så tråkigt. Har även fliffat undan lite mer tapet från den grå tapeten som satt där inne och funderar på om jag ska försöka göra en schablon av den och måla kammaren med. Får se hur svårt det kommer att bli. Fyndade ett par gamla kuddar som jag senare ska ha i kökssoffan.

Tusen ideér har jag i huvudet, läser just nu sommartorpet och känner mig som Ernst. Sambon undrade om jag också kommer springa barfota hela sommaren och jag svarade glatt självklart! Finns det något bättre än att springa runt barfota överallt? Daggvåta fötter, aldrig behöva bry sig om obekväma skor, springa in och ut hur enkelt som helst.

Köket är planerat klart nu också, den blir enkelt byggd i pärslpont a´tidigt 1900-tal. Själva diskbänken blir i trä, med en dubbel ho som man sätter ner. På vänster sida blir diskmaskinen, sen blir det tygklätt nertill för enkelhetens skull. Råkar man blaska och skita ner totalt så är det bara att slänga det i tvätten. Stommarna upptill blir kvar. Funderar på att snickra till en sittbänk under fönstret. Väggen mittemot blir det ett skafferi till vänster och sen en lång bänk som man kan använda sig av. Grönmålat kommer det att bli.

Sen ska vi bygga upp en vägg i hallen så vi får oss en glasveranda som man kan hålla kall. Kommer att bli kanon till nästa vinter så håller sig värmen lite bättre. Vitmålad kommer den bli, fylld med pelargoner i fönstret. Självklart ska det platsbyggas bänkar där också, som man kan förvara grejer under.

Det här kommer bli perfekt när det nu blir klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar