måndag 22 mars 2010

Våren kommer, våren går men taket i kammaren består.

Är då ett besynnerligt sjå med detta kammartak. Tidigare ägare har varit oerhört duktiga med att dölja att det är ett vackert brädtak under med att spackla igen alla sprickor och skavanker. Sambon slipar, jag skrapar och någon gång ska väl det där taket bli klart.

Tapetproblemet löste jag. Jag hoppar helt enkelt med att göra en schablon av den befintliga tapeten mot att köpa en gammalsvensk tapet, Västansjö, på Duro istället.

Sen när jag surfade omkring på nätet och letade upplagor på hur köken såg ut förr så hittade jag en firma som tillverkar kök av gamla upplagor. Rönnerholms lantkök heter de och finns i Ruda och har även något kontor i Falun såg det ut som. Fick i alla fall broschyren därifrån.
Företaget tillverkar skåpstommar på tradionellt vis som IKEA-kök. Skillnaden är att dessa skåp ser platsbyggda ut och kan beställas utifrån vilken höjd man har i köket. Mycket bra. Jag är oerhört imponerad av detta. Tyvärr är väl priset lika mycket som köket är värt och för min plånbok blir det lite väl mycket, så vi fortsätter med planerna att bygga köket själva. Men för er som gärna vill ha sånt kök och inte har tid, ork eller helt enkelt inte kan snickra kan vända er dit för att få ett vackert kök till ert torp, eller vad ni har för slags hus.

Våren har även varit här på besök, en väldigt snabb visit sen försvann den och in kom lilla snöstormen Sture och hälsade på. Inte för att det just var en snöstorm och inte tror jag att den hette Sture för den delen heller men det var inte roligt att ena dagen ha +11 ena dagen och sen den andra dagen ha -2 och vinande snö. Lite lessen blev man, särskilt när jag köpt en riktig Rolls Royce i sekatörvärlden. En trestegssekatör med oljepåfyllning. Så när våren ämnar komma på besök igen ska jag göra trädgården osäker. Här ska klippas och här ska röjas och några träd ska fällas med på kuppen. Tar bara de träd som står närmast huset så får vi se hur det kommer se ut i sommar om det är några fler trän som behövs fällas för att släppa in lite ljus. Vi får vänta och se.

Jag har även lyckats fått tag på ättlingar till målaren Svedell som gården är döpt efter. Tycker jag är jätteroligt! Gården har sin historia och det tycker jag är underbart. Tänk vad trist det hade varit om vi köpt en ny villa, då hade man inte fått söka efter historiska vingslag genom gårdens historia.

2 kommentarer:

  1. Du, vänta med att fälla träden tills de har slagit ut och du sett dem en sommar. De kanske gör en stor skillnad som du inte ser i det skarpa vårljuset. Talar från egen erfarenhet om våra bjässar till granar som vi väntade med att fälla i 2 år för vi visste inte hur vi skulle ha det, insynsskydd från grannen mot mer ljus och plats för mer trädgård. Vi fällde dom i slutändan men är glad att vi väntade så länge med att ta ett sånt beslut.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag ska bara ta ner de träd som står alldeles inpå huset och riskerar att förstöra huset. De restrerade träd som finns på tomten ska jag ge de en chans den här sommaren. Man vet ju som sagt inte nu hur det kommer att se ut när de slagit ut. Slyt ska bort i alla fall.

    SvaraRadera