torsdag 7 oktober 2010

dagen då luftvärmepumpen kom

Än blommar rosorna på Målarns

En blåsig oktoberdag så blommar rosorna för fullt, de verkar ine ge upp och glad är jag för det. Den här rosen trodde jag hade frusit ihjäl i vinter så jag klippte ner den men jag grävde aldrig bort roten. En sommardag när jag rensade ogräs så såg jag att den började på att komma igen, och kommit igen har den då gjort med besked.


Sovrummet börjar närma sig slutet, alla lister är målade och nu ska jag bara försköna lite till i sovrummet. Tyvärr så hade jag inte målat klart taklisten i sovrummet på bilden men det är gjort i verkligheten och murstocken är kalkad och fin.


Skatten i köket
Far min var över i går och hjälpte till och då rev han det sista skåpet i köket och bakom där dök denna tapet upp. Alltid lika roligt att se husets historia dyka upp framför ögonen på mig.



Luftvärmepumpen Sanyo
I helgen var vi på Rättviks marknad och tittade på luftvärmepumpar och jag föll för Sanyo och hoppas nu verkligen att den är bra men den kändes bara rätt. I går 4 dagar efter att vi beställt en sån pump så hörde de av sig och sa att de var på väg. Hjälp! Men det gick rätt smärtfritt och nu sitter den där i Sal´n och sprutar ut värme i kåken. Hoppas nu att den håller bra med värme över vintern också.

Nu ska vedspisen in i köket
Medan luftvärmepumpskillen jobbade på för fullt kom far min och hjälpte oss att få in vedspisen i köket. Hurra! Värme överallt. En vedspis på 6 kw och en luftvärmepump på 5 kw så nu ska det väl inte bli kallt i huset i vinter hoppas jag.


Vedspisen är nu på plats


mathias kontrollerar lutningen på spisarna

När vi väl fått in vedspisen i köket så gick vi och hämtade elspisen som stod i garaget. Passade så perfekt bredvid vedspisen så jag kastar ut ett stort TACK till brorsans svärmor som skänkte oss spisen. Nu är allt på plats under den nymålade kåpan. Okej, listen är kvar att måla den kommer bli kimröksfärgad.




Så så ser en helt normal dag ut på Målarns. Välkommen att hälsa på nu har vi värme i huset.





2 kommentarer:

  1. Vad fint ni har det. Något att vara stolt över. Jag önskar er all lycka med projektet. Du är en toppenkvinna som har sinne för det ekologiska och miljö-klimatfrågorna. Världen behöver sådana som du!

    SvaraRadera
  2. Tack för alla komplimanger!
    Jo, man måste vurma över det man har medan det är och dessutom så är de gamla beprövade metoderna just beprövade och sånt litar jag på. Dessutom är det också betydligt billigare oftast. Kalkfärg, linfärg, limfärg är färger som alla har råd med eller bör ta sig råd med. Visst, linfärgen ser dyr ut litervis men den är så dryg så den blir billig i längden i alla fall.

    SvaraRadera